Trudno wyobrazić sobie żeglarstwo bez lin. Stosowane są zarówno do stabilizacji omasztowania (olinowanie stałe), jak i podnoszenia i opuszczania elementów osprzętu oraz manewrowania żaglami (olinowanie ruchome). Aby liny żeglarskie spełniały swoje zadanie, muszą być wykonane z odpowiednich materiałów. Które z nich są najodpowiedniejsze do poszczególnych zadań na jednostce pływającej?
Fały
Fały to liny używane do podnoszenia i opuszczania żagli. Ich najważniejszymi cechami są wytrzymałość oraz minimalna rozciągliwość. Najlepsze materiały na fały to:
- Dyneema – charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i bardzo niską rozciągliwością. Dzięki temu jest idealnym wyborem dla żeglarzy, którzy oczekują precyzyjnego ustawienia żagli.
- Poliester – bardziej ekonomiczny wybór, oferujący dobrą wytrzymałość i umiarkowaną rozciągliwość. Choć nie dorównuje Dyneemie pod względem wydajności, jest wystarczająco dobry dla większości zastosowań rekreacyjnych.
Szoty
Szoty to liny służące do regulacji ustawienia żagli w zależności od kierunku wiatru. Ważne, aby były one łatwe do chwytania i nie ślizgały się w rękach. Najlepsze materiały na szoty to:
- Poliester – to popularny wybór ze względu na swoją trwałość, umiarkowaną rozciągliwość i odporność na promieniowanie UV. Jest także przyjemny w dotyku, co jest istotne przy częstym użytkowaniu.
- Polipropylen – jest lekki i pływa na wodzie, co może być przydatne w niektórych sytuacjach. Ma jednak tendencję do większej rozciągliwości i mniejszej odporności na ścieranie w porównaniu z poliestrem.
Sztagi
Sztagi to liny syntetyczne lub stalowe, które utrzymują maszt w pionie i stabilizują go. Ze względu na ogromne siły, jakie na nie działają, muszą być niezwykle wytrzymałe i odporne na rozciąganie. Najlepsze materiały na sztagi to:
- Dyneema – coraz częściej stosowana zamiast stali, ze względu na swoją lekkość i wytrzymałość. Jest także odporna na promieniowanie UV i korozję.
- Kevlar – jest bardzo mocny i ma wysoką wytrzymałość na rozciąganie. Cechuje go niska rozciągliwość, co pomaga utrzymać stabilność masztu.
Cumy
Cumy to liny używane do cumowania łodzi w porcie lub na kotwicy. Muszą być one elastyczne, aby mogły amortyzować ruchy jednostki pływającej spowodowane falami lub prądami. Najlepsze materiały na cumy to:
- Poliamid – cechuje się dużą elastycznością i wytrzymałością. Jest odporny na ścieranie i dobrze amortyzuje ruchy łodzi.
- Poliester – choć mniej elastyczny niż poliamid, jest równie trwały i odporny na promieniowanie UV oraz ścieranie. Stanowi dobry wybór, jeśli priorytetem jest trwałość.
Podsumowując, wybór odpowiednich lin żeglarskich zależy od ich przeznaczenia oraz warunków, w jakich będą używane. Obecnie na jednostkach pływających stosuje się niemal wyłącznie liny syntetyczne. Upowszechniły się one w ostatnich dekadach wraz z rozwojem technologii tworzyw sztucznych. Są zdecydowanie wytrzymalsze od swoich naturalnych odpowiedników, a jednocześnie charakteryzują się atrakcyjną ceną.