
Kategorie
NAZWA
KOLOR
RODZAJ RDZENIA
ZASTOSOWANIE
KONSTRUKCJA OPLOT
TWORZYWO RDZENIA
TWORZYWO GŁÓWNE
SIŁA ZRYWAJĄCA
WYDŁUŻENIE ZRYWAJĄCE
WYDŁUŻENIE ROBOCZE
TWARDOŚĆ
ODPORNOŚĆ NA ŚCIERANIE
ODPORNOŚĆ NA UV
CHŁONNOŚĆ WODY
Cena
-
od
do
Nowość
Promocja
Każdy żeglarz doskonale zdaje sobie sprawę, jak istotne jest właściwe olinowanie jachtu. Na poszczególnych jednostkach pływających stosuje się różne liny, a każda z nich ma ściśle określone zadania. W naszej ofercie znajdziesz liny żeglarskie z materiałów naturalnych i sztucznych o różnej średnicy. Wszystkie charakteryzują się wysokimi parametrami wytrzymałościowymi i stopniem odporności na promieniowanie słoneczne. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

1,20 zł
Cena netto: 0,98 zł

1,20 zł
Cena netto: 0,98 zł

1,50 zł
Cena netto: 1,22 zł

1,50 zł
Cena netto: 1,22 zł

1,80 zł
Cena netto: 1,46 zł

1,80 zł
Cena netto: 1,46 zł

1,80 zł
Cena netto: 1,46 zł

1,80 zł
Cena netto: 1,46 zł

2,00 zł
Cena netto: 1,63 zł

2,00 zł
Cena netto: 1,63 zł

2,00 zł
Cena netto: 1,63 zł

2,50 zł
Cena netto: 2,03 zł

2,50 zł
Cena netto: 2,03 zł

2,50 zł
Cena netto: 2,03 zł

2,50 zł
Cena netto: 2,03 zł

2,50 zł
Cena netto: 2,03 zł
Liny żeglarskie - rodzaje i zastosowanie
Olinowanie można podzielić na stałe i ruchome. Olinowanie stałe to takie, którym nie pracuje się podczas żeglugi. Są to przede wszystkim liny zabezpieczające maszt. Zalicza się do nich sztagi, wanty, baksztagi i jumpsztagi. Olinowanie ruchome służy do operowania osprzętem podczas żeglowania. To na przykład fały i kontrafały, służące do stawiania i opuszczania konkretnych elementów, takich jak fok, frot i miecz, a także szoty, przeznaczone do zmiany położenia żagla.
Rodzaje lin żeglarskich ze względu na materiał wykonania
Liny żeglarskie wykonuje się z różnych materiałów. Można je podzielić na wykonane z włókien naturalnych i syntetycznych. Liny żeglarskie z materiałów naturalnych wykorzystywane są od wieków, ale ze względu na rozwój materiałów syntetycznych spotyka się je coraz rzadziej. Wyróżnia się:
-
liny bawełniane – miękkie i niesztywniejące pod wpływem wilgoci. Łatwo chłoną jednak wodę i są podatne na butwienie. Sprawdzają się jako olinowanie ruchome.
-
liny manilowe – dzięki twardym włóknom są odporne na działanie wody morskiej i mikroorganizmy. Są wykorzystywane jako liny cumownicze, kotwiczne i holownicze.
-
liny sizalowe – Wyróżniają się wysoką wytrzymałością na zużycie i działanie substancji chemicznych, ale sztywnieją i twardnieją pod wpływem wilgoci.
-
liny konopne – charakteryzują się odpornością na działanie czynników atmosferycznych i ścieranie, ale pęcznieją i sztywnieją pod wpływem wilgoci. Nadają się na fały.
-
liny kokosowe – cechują się elastycznością i odpornością na ścieranie, ale łatwo butwieją i gniją. Są odpowiednie do wykonywania sznurów pływających.
Liny syntetyczne zyskały popularność w połowie XX wieku wraz z rozwojem technologii produkcji tworzyw sztucznych. Na ogół charakteryzują się znacznie większą wytrzymałością niż liny naturalne. Najczęściej stosuje się:
-
liny polipropylenowe – najpopularniejsze liny syntetyczne. Są elastyczne, odporne na środki chemiczne i nie chłoną wody. Sprawdzają się jako cumy i liny kotwiczne.
-
liny poliestrowe – charakteryzują się wysoką odpornością na ścieranie, światło i mikroorganizmy. Dzięki małej rozciągliwości są często stosowane na jachtach.
-
liny poliamidowe (nylonowe) – wyróżniają się wysoką elastycznością i odpornością na ścieranie, ale są podatne na promieniowanie słoneczne i kwasy.
-
liny aramidowe – mają wysoką wytrzymałość mechaniczną, termiczną i pożarową. Są znacznie lżejsze od lin stalowych i stanowią ich dobry zamiennik.
-
liny z polietylenu wysoko przetworzonego (dyneema) – cechują się bardzo wysoką wytrzymałością i minimalną rozciągliwością. Są jednak stosunkowo drogie.
Potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniej linii żeglarskiej? Skontaktuj się z nami. Nasi pracownicy chętnie pomogą Ci dobrać linę dopasowaną do twoich potrzeb.

