Liny cumownicze to niezwykle istotny element wyposażenia każdej jednostki pływającej. Jak sugeruje sama ich nazwa, służą do bezpiecznego cumowania, czyli mocowania jednostki do nabrzeża, boi lub innego przystosowanego do tego miejsca. Umożliwiają kontrolowanie i stabilizację jednostki podczas cumowania w porcie lub na kotwicowisku.

W naszym sklepie dostępne są liny cumownicze polskiej marki Bezalin. Dzięki surowcowi, z którego są wyprodukowane, czyli jedwabiu polipropylenowego, charakteryzują się wysoką odpornością na ścieranie i zerwanie oraz małą chłonnością wody. Liny cumownicze oferujemy w szerokim zakresie średnic i kolorów, dzięki czemu bez problemu znajdziesz produkt dopasowany do swoich potrzeb.

Cumownicze

MAESTRO 10  PA 200-10-L/CTM100 BIAŁY MAESTRO 10 PA 200-10-L/CTM100 BIAŁY
Cena:

5,00 zł

Cena netto: 4,07 zł

mb
1pxzobacz więcej

Charakterystyka lin cumowniczych

  1. Wysoka wytrzymałość na rozciąganie: Liny cumownicze muszą charakteryzować się wysoką wytrzymałością na rozciąganie, aby skutecznie utrzymać jednostkę na miejscu pod wpływem sił wiatru, prądów morskich i fal.

  2. Odporność na warunki morskie: Liny cumownicze są narażone na działanie wody morskiej, soli i promieni słonecznych, więc muszą być odporne na te warunki, aby zachować swoje właściwości przez długi czas.

  3. Odporność na ścieranie: W trakcie cumowania liny te mogą mieć kontakt z różnymi powierzchniami, dlatego powinny być odporne na ścieranie, co zapewnia długotrwałą wytrzymałość.

  4. Elastyczność: Pewna elastyczność lin cumowniczych jest istotna, aby zminimalizować nagłe obciążenia podczas zmian wiatru, fal czy manewrów na nabrzeżu.

  5. Wodoodporność: Liny cumownicze powinny być wodoodporne, aby nie tracić swojej wytrzymałości podczas ekspozycji na wilgoć.

  6. Różne długości i średnice: Dostępność lin cumowniczych w różnych długościach i średnicach umożliwia dopasowanie do konkretnych potrzeb jednostki i warunków cumowania.

Zastosowanie lin cumowniczych

  1. Cumowanie do nabrzeża: Liny cumownicze są używane do bezpiecznego i stabilnego mocowania jednostki do nabrzeża w porcie, umożliwiając załadunek, wyładunek i utrzymanie jednostki na miejscu.

  2. Cumowanie do boi: Liny cumownicze są wykorzystywane do mocowania jednostki do boi na wodzie, co jest szczególnie przydatne w miejscach, gdzie nie ma dostępu do nabrzeża.

  3. Cumowanie do kotwicy: Liny cumownicze mogą być stosowane jako dodatkowe liny cumownicze podczas kotwiczenia, pomagając w utrzymaniu jednostki na miejscu.

  4. Mocowanie w porcie: Liny cumownicze są używane podczas cumowania w porcie, zapewniając stabilność jednostki i minimalizując ryzyko kolizji z innymi jednostkami.

  5. Awaryjne cumowanie: W sytuacjach awaryjnych liny cumownicze mogą być szybko i skutecznie używane do zabezpieczenia jednostki przed dryfowaniem lub uszkodzeniami.

Liny cumownicze są kluczowym elementem dla każdej jednostki pływającej, zapewniając bezpieczne i skuteczne cumowanie. Ich odpowiedni dobór, właściwa konserwacja oraz umiejętne użycie są niezbędne, aby zachować bezpieczeństwo i sprawność operacyjną jednostki.

Rodzaje lin cumowniczych

Istnieje wiele rodzajów lin cumowniczych. W zależności od tego, w którym miejscu są zamocowane i w jaką stronę biegną, wyróżnia się:

  • Cumy: biegną od dziobu w przód lub od rufy w tył,

  • Szpringi: prowadzącą przeciwnie do cum – od dziobu w tył lub od rufy w przód,

  • Bresty: przebiegają prostopadle do nadbrzeża.

Liny cumownicze różnią się także konstrukcją. Wyróżnia się trzy ich główne rodzaje:

  • Skręcony powróz: Składa się z dwóch lub więcej włókien liny skręconych wokół siebie. Jest elastyczny i stosunkowo tani, ale po pewnym czasie skręcone sznury mogą tworzyć zagięcia.

  • Plecionka kwadratowa: Znany również jako kwadratowa linka. Jest bardzo elastyczny i giętki, dzięki czemu można go układać bez zacinania się i zaczepiania. Ma jednak tendencję do ciągnięcia nici.

  • Splot rdzeniowo-powłokowy: To solidna, a jednocześnie elastyczna konstrukcja. Jego rozciągliwość zależy od zastosowanego materiału, ale w mniejszym stopniu niż w przypadku plecionki kwadratowej.

Dobór grubości i długości liny cumowniczej

Aby lina cumownicza spełniała swoje zadanie, musi mieć odpowiednią grubość i długość. Optymalna grubość liny cumowniczej zależy od kilku czynników: materiału, z którego jest wykonana, wielkości jednostki, liczby zastosowanych cum oraz rodzaju akwenu. Na przykład dla 8-metrowego jachtu cumującego na wodach śródlądowych odpowiednia będzie lina polipropylenowa o średnicy 14-16 mm.

Również dobór długości liny cumowniczej zależy od różnych czynników. W przypadku niewielkich jednostek, takich jak mazurskie jachty czarterowe, cuma powinna mieć długość 1,5 długości jachtu. Do otrzymanego wyniku warto dla pewności dodać około metra liny, aby poprawić komfort cumowania. W przypadku większych jednostek cuma powinna być co najmniej dwukrotnie dłuższa niż kadłub.

Jak prawidłowo cumować łódź?

Łódź można zacumować na różne sposoby. Cumowanie longside, czyli burtą przy nabrzeżu lub przy burcie innej jednostki, zajmuje dużo miejsca przy brzegu. Z tego powodu jest rzadko praktykowane w portach, zwłaszcza tych zatłoczonych. Znacznie częściej cumuje się rufą lub dziobem do nabrzeża. Za bezpieczniejsze uważa się cumowanie dziobem, czyli przednią częścią łodzi, która jest mniej wrażliwym elementem kadłuba niż rufa.

Przed przystąpieniem do cumowania należy przygotować wszystkie liny i rozdzielić zadania między członków załogi. W razie takiej możliwości warto poprosić o wsparcie ludzi na brzegu: zapytać o głębokość i ewentualne przeszkody oraz poprosić o odebranie cumy. Cumowanie należy przeprowadzać powoli, bo daje to czas na reakcję i minimalizuje ryzyko błędu. Warto pamiętać, że liny nie mogą być zbyt naprężone – jeśli łódź nie będzie mogła się poruszać, mogą się nawet zerwać. Należy je poluzować na tyle, aby skompensować wahania poziomu wody.

1pxZaloguj się
1px Nie pamiętasz hasła? 1px Zarejestruj się
Porady techniczne 507713618
1px do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl